page contents
اخلاق پژوهش و استناددهیبلاگ

سبک استناد APA ویرایش هفتم – راهنمای سریع

سبک استناد APA یکی از سبک‌های نگارش مراجع در متون تخصصی و مقالات است. این سبک از استناد جهت سهولت در دسترسی خواننده متن به منابع می باشد.

راهنمای سبک استناد APA به منظور رفع نیازهای استناد­دهی مقاله و نگارش مراجع در مقاله‌­نویسی دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاهی طراحی شده است. ویرایش هفتم سبک استناد APA، میان قالب‌بندی اجزا برای استفاده آکادمیک در مقایسه با استفاده نشریات، تمایز قائل می‌شود. این راهنما قالب­‌بندی مناسب دانشجویی یا آکادمیک را به خوبی متمایز می­‌کند.

این راهنما مرجعی فوری است که برای قالب‌بندی استاندارد، استناددادن و معیارهای رفرنس­‌نویسی سبک ارجاع APA در پایان­نامه­ یا مقاله­ طراحی شده است. APA این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا در صورت تردید درباره نحوه نگارش مراجع، از راهنمای انتشارات APA یا وب‌سایت APA جهت شفاف‌سازی بیشتر در زمینه قالب‌بندی استفاده کنند.

هدف از استناد چیست؟

نقل قول یا همان citation به خواننده کمک می­‌کند تا بتواند منابع مورد استفاده شما را بیابد، همچنین منابع ذکر شده به خواننده در فهم بیشتر بحث علمی کمک می­‌کند.

زمانی که در نگارش مقاله­ خود به مراجع اشاره می­‌کنید، می‌توانید از خود بپرسید “آیا در آینده کسی می­‌تواند منابع نوشته­‌های من را پیدا کند؟”

فایل­‌های شخصی نیازی به استناد ندارد، زیرا خواننده متن نمی­‌تواند آن اطلاعات را مجدد پیدا کند. اما آمار سرشماری نیاز به استناد دارد زیرا خواننده ممکن است دوباره به دنبال آن اطلاعات برود.

نمونه ویرایش هفتم سبک استناد APA برای درج منابع انگلیسی

سبک استناد APA به چهار عنصر در هر استناد نیاز دارد:

  • نویسنده محتوا چه کسی است؟
  • تاریخ انتشار محتوا چه زمانی است؟
  • عنوان مطلب چیست؟
  • اطلاعات انتشارات- ناشر چه کسی است؟ ناشر می‌تواند وب­سایتی باشد که متن را از آن دریافت کرده‌اید یا اطلاعات مجله یا کتاب

پلی‌لیست استناددهی ما را در یوتیوب ببینید. این پلی‌لیست شامل موارد زیر است.

  • چه جاهایی باید استناد داد و چه جاهایی نیاز به استناد نیست؟
  • استناد درون‌متنی و ارجاع پایانی به چه معناست؟
  • سبک‌های استنادی چیست؟
  • و چندین ویدئوی دیگر…

17 تغییر قابل توجه در این سبک استنادی

در اکتبر سال 2019، انجمن روانشناسی آمریکا (APA) نسخه هفتم کتابچه راهنمای سبک استناد APA را به عنوان جایگزین نسخه ششم منتشر شده در سال 2009 معرفی کرد.

از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است. استناد به مطالب آنلاین رایج‌تر شده است، استفاده فراگیر و بی­‌تعصب زبان اهمیت زیادی پیدا کرده و فناوری مورد استفاده محققان و دانشجویان تغییر کرده است.

ویرایش هفتم با ارائه دستورالعمل‌های بهتر و گسترده‌تر به بررسی این تغییرات پرداخته است. مقاله‌­ای که در حال مطالعه هستید به تشریح بزرگترین تغییراتی که باید در مورد سبک ارجاع APA بدانید پرداخته است.

مراجع و استنادهای درون متنی در سبکAPA

در مورد استناد به منابع، دستورالعمل‌های دیگری در این سبک از نگارش اضافه شده است که استناد به منابع آنلاین را آسان‌تر و واضح‌تر می­‌کند.

در مجموع، 114 نمونه کتاب و نشریات تا نمونه­‌های سمعی بصری و رسانه‌های اجتماعی، در ادامه با سبک استناد APA ارائه شده است. برای هر گروه از مراجع، الگویی ساده ارائه شده تا در درک و اعمال دستورالعمل­‌های استنادی به شما کمک کند.

 

قوانین سبک ارجاع APA برای مقالات و تحقیقات آکادمیک

 

بزرگترین تغییرات در ویرایش هفتم APA عبارتند از:

1. دیگر در مرجع محل انتشارات ذکر نمی‌­شود.

محل نشر درج نمی‌شود

2. استناد درون متنی برای آثار دارای سه نویسنده یا بیشتر، تنها شامل نام نویسنده نخست است. یعنی شما فقط نام نویسنده اول را وارد کرده و بعد از آن “و همکاران” یا در منابع انگلیسی “et al” می­‌نویسید.

فقط نام نویسنده اول می‌آید

3. نام خانوادگی و حروف اول نام کوچک برای حداکثر 20 نویسنده (به جای 7 نویسنده) در ابتدای مرجع انتهایی نوشته می‌­شود.

تا ۲۰ نویسنده در ارجاع پایانی ذکر می‌شود

4. DOIها مانند URLها قالب‌بندی می‌شوند و استفاده از اصطلاح “DOI” دیگر ضروری نیست.

نشانی doi مانند url می‌آید

5. همانطور که در تصویر آخر مشاهده می­‌کنید، URLها دیگر به همراه “بازیابی شده از” یا “Retrieved from” بکار برده نمی­‌شوند، مگر اینکه به تاریخ بازیابی نیاز باشد. تنها نام وب­سایت بکار برده می‌­شود (در صورتی نام وب­سایت استفاده نمی‌­شود که با نام نویسنده یکسان باشد).

عبارت بازیابی شده از برای سایت ذکر نمی‌شود

6. برای کتاب‌های الکترونیکی، فقط اسم بردن از ناشر در مراجع کافی است و نیازی به نام بردن از قالب/ فرمت، پلتفرم یا دستگاه (مثلاً Kindle) نیست.

قالب در کتاب الکترونیکی ضرورت ندارد

7. دستورالعمل‌های واضحی برای مشارکت‌کنندگان، غیر از نویسندگان و ویراستاران ارائه شده است. مثلا برای استناد به قسمتی از پادکست، میزبان آن قسمت باید نام برده شود و یا برای سریال تلویزیونی، نویسنده و کارگردان آن ذکر شود.

8. ده‌ها نمونه برای انواع منابع آنلاین مانند پادکست‌­ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و ویدیوهای YouTube گنجانده شده است. همچنین در مورد استفاده از ایموجی‌ها و هشتگ‌ها نیز توضیح داده شده است.

 

روش نوشتاری منابع صوتی و تصویری در سبک APA

 

زبانی فراگیر و به دور از تعصب

نوشتن به صورتی فراگیر و بدون هرگونه تعصب، استانداردی جدید است که کتابچه راهنمای سبک استنادی جدید APA شامل فصلی جدا در مورد این موضوع است.

APA دستورالعمل‌های جدید ارائه کرده که به نویسندگان کمک خواهد کرد تا در مورد موضوعاتی مثل جنسیت، سن، ناتوانی، نژاد و قومیت، و گرایش‌های جنسی تعصب را کنار گذاشته و به برچسب‌‌زدن­‌ها حساس باشند و همچنین افراد را با ویژگی‌هایی مناسب توصیف کنند. برخی از این نمونه­‌ها عبارتند از:

9. ضمیر «آنها» به منزله ضمیری خنثی از نظر جنسیتی، بیشتر در نوشتار مورد تایید است.

در ارجاع انگلیسی از They برای ضمیر خنثی استفاده می‌شود.

10. به جای استفاده از صفاتی که برای برچسب جایگزین اسم افراد می­‌شوند، استفاده از عبارات توصیفی ترجیح داده می‌شود.

عبارت توصیفی به جای صفت

11. به جای دسته‌­بندی­‌های گسترده، باید از محدوده سنی دقیق استفاده شود که مرتبط­ و مشخص‌­تر است.

رده سنی دقیق و مشخص

 

فرمت مقاله­‌های APA

در ویرایش هفتم، تصمیم گرفته شده تا دستورالعملی متفاوت برای سبک استناد APA در مقالات حرفه‌ای و دانشجویی ارائه شود. برای هر دو نوع مقالات حرفه­‌ای و دانشجویی، مقاله‌­ای به عنوان نمونه آورده شده است. برخی از تغییرات قابل توجه عبارتند از:

  1. افزایش انعطاف‌پذیری در مورد فونت‌ها: گزینه‌های قابل استفاده عبارتند از Calibri 11، Arial 11، Lucida Sans Unicode 10، Times New Roman 12 و Georgia 11.
  2. بخش header یا سربرگ دیگر شامل کلمات “Running head:” نمی­‌شود. زین پس بخش سربرگ فقط شامل شماره صفحه و عنوان مقاله (به صورت کوتاه شده) است.

سرنام

14. سربرگ در مقالات دانشجویی حذف می­‌شود (مگر اینکه استاد شما خلاف آن را از شما بخواهد).

15. سطوح سرفصل­ 3-5 برای بهبود خوانایی به روز شده‌­اند.

 

مقایسه سبک ارجاع APA در نسخه ششم و هفتم

ظاهر سبک APA

از نظر سبک، نسخه هفتم تغییرات زیادی نداشته است. علاوه بر بعضی از دستورالعمل­‌های به روز شده که به خوبی توضیح داده شده­‌اند، دو تغییر قابل توجه وجود دارد:

  1. بعد از نقطه در انتهای جمله، فقط از یک فاصله “space” استفاده کنید.
  2. برای ارجاع به نقل قول­‌های زبانی، از علامت نقل قول دوتایی “…” به جای حروف ایتالیک استفاده کنید.

نقل قول مستقیم

دانلود متن کامل دستنامه استناددهی APA‌ ویرایش ۷

 

منبع

مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا