page contents
بلاگمهارت‌های پژوهشگری

مهارت پژوهشگری: ساماندهی کار و فعالیت

مهارت ساماندهی کار و فعالیت، به مهارت مدیریت پروژه ارتباط دارد. معتقدیم تحصیل و پژوهش فرایندی است که می‌تواند به عنوان پروژه مهمی در زندگی فرد به شمار آید.

مدیریت پروژه موثر را از طریق تعیین اهداف پژوهش، با ساماندهی کار و فعالیت نقاط عطف میانی و اولویت بندی فعالیت‌ها به کار گیرید.

پرسش‌های این مهارت

زمانی که دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکترا است (مهارت‌های پژوهشی مورد نیاز دانشجویان دکترا )، باید به بسیاری از این پرسش‌ها پاسخ مثبت دهد :

  • آیا می‎توانید طرحی کلی برای پژوهش خود ایجاد کنید؟
  • آیا می‌توانید اهداف، راهکارها و برنامه‌های یکی از مولفه‌های پژوهش خود مثلا “پیشینه پژوهش” یا “مطالعه تجربی” را توضیح دهید؟
  • آیا می‌توانید معیارهای موفقیت را مشخص کنید؟
  • آیا می‌توانید موانع موفقیت را شناسایی کنید؟
  • آیا می‌توانید “تحلیل مسیر بحرانی” پژوهش خود را مدیریت کنید؟
  • آیا می‌توانید موانع خاصی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید، از قبیل سوگیری، داده‌های کثیف، نقص جریان را شناسایی کنید؟
  • آیا می‌توانید توضیح دهید که چگونه می‌توانید موانع احتمالی را رفع کنید؟
  • آیا می‌توانید شرح دهید که چگونه می‌توانید میان تقاضاهای رقابتی تعادل برقرار کنید؟
  • آیا می‌توانید اهداف پژوهشی هفته آینده، ماه آینده و شش ماه آینده خود را فهرست و اولویت بندی کنید؟
  • آیا می‌توانید زمان خود را به صورت کارآمد مدیریت کنید؟

 روش‌های بهبود این مهارت

در ادامه مثال‌هایی برای ساماندهی کار و فعالیت ارائه شده که می‌توانید براساس آن‍‎ها عمل کنید. احتمالا با این تمرینات می‎توانید مهارت خود در  ” ساماندهی کار و فعالیت” را بهبود دهید.

  • سعی کنید برنامه کاری ایجاد کنید که اساس کار شما را تشکیل می‎دهد.
  • زمان جلسات و ملاقات ها را با موفقیت ضبط کنید.
  • برنامه کاری هفتگی ایجاد کنید، دستاوردهای آن‎ها را مشخص کرده و زمان‎بندی کنید.
  • کمی درباره “تحلیل مسیر بحرانی” مطالعه کرده و تلاش کنید در مدیریت پژوهش خود از اصول آن استفاده کنید.

تحلیل مسیر بحرانی

تحلیل مسیر بحرانی که گاهی با عنوان روش مسیر بحرانی هم ارائه می‌شود، الگوریتمی است که برای زمانبندی مجموعه‌ای از فعالیت‌های پروژه‌ کاربرد دارد.

در این مقوله پژوهش به عنوان پروژه درنظر گرفته می‎شود که نیاز به “مدیریت پروژه” دارد.

این تحلیل 3 تکنیک اصلی دارد:

  1. فهرستی از تمامی فعالیت‌های مورد نیاز برای تکمیل پروژه تهیه می‎شود.
  2. زمانی که انجام هر پروژه می‌برد تعیین می‎گردد.
  3. وابستگی‌های میان فعالیت‌ها مشخص می‎شود.
مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا