page contents
بلاگپایان‌نامه‌ و مقاله‌نویسی

اصول اساسی انتخاب عنوان مقاله

انتخاب عنوان مناسب و جذاب برای مقاله یکی از  دشوارترین کارهای پژوهش است.

عنوان مقاله ویترین شماست که باید ترکیبی از ساختار و خلاقیت باشد.

عنوان مقاله اولین چیزی است که خواننده می‌بیند اما آخرین قسمت مقاله است که ایجاد یا تکمیل می‌شود. زیرا زمانی که کل مقاله به اتمام می‌رسد مشخص می‌شود که چه چیزهایی به طور کامل بیان شده‌است.

برای نگارش عنوان مقاله مراحل زیر دنبال کنید:

پیش‌نویس اولیه را بررسی کنید

مقالات در طول نگارش و ویرایش تغییراتی دارند.

عنوانی که شما در ابتدا برای مقاله تعیین می‌کنید ممکن است بیانگر مقاله تمام شده نباشد.

بنابراین حتما پس از اتمام مقاله عنوان را بار دیگر بررسی کنید.

مضامین اصلی را مشخص کنید

ایجاد محتواهای غیرانتفاعی بحث‌ برانگیز هستند.

فهرستی از دو یا سه نکته اصلی پژوهش خود آماده کنید. سپس:

  • به جمله‌ای که رسالت کار شما را مشخص می‌کند توجه کنید. این جمله اصلی‌ترین مبحث مقاله را شامل می‌شود که می‌تواند در ساخت عنوان کمک کند.
  • به جملات موضوعی نگاه کنید. خواندن این جملات در کنار هم می‌تواند به شما در انتخاب موضوعات، نمادها و لوگوهای مقاله کمک کند که در عنوان ادغام می‌شود.
  • از دوستان خود بخواهید مقاله شما را با هدف مشخص کردن مضامین مطالعه کنند.

مخاطبان هدف را شناسایی کنید

فهرست گروهی از افراد را که به موضوع شما علاقه‌مند هستند یادداشت کنید و مشخص کنید که چرا این افراد به سمت مقاله شما کشیده می‌شوند.

وقتی مخاطبان شما دانشگاهی و متخصص هستند، برای نوشتن عنوان از زبان رسمی استفاده کنید.

از لحن شوخی و عامیانه خودداری کنید.

عملکرد عنوان را درنظر بگیرد

یک عنوان باید پنج کارکرد زیر را همواره مدنظر داشته باشد:

  • محتوا را پیشگویی کند.
  • لحن و اصطلاحات را منعکس کند.
  • کلیدواژه‌ها را دربر داشته باشد.
  • توجه مخاطب را جلب کند.
  • هدف مقاله را بیان کند.

بین عنوان خبری، توصیفی یا پرسشی تصمیم بگیرید

وقتی یکی از این عنوان‌ها را انتخاب می‌کنید درباره انواع اطلاعاتی که قصد دارید به خوانندگان خود منتقل کنید نیز فکر کنید.

  • عنوان خبری یافته‌ها و نتایج اصلی را منعکس می‌کند
  • عنوان توصیفی موضوع مقاله را شرح می‌دهد اما نتیجه اصلی را بیان نمی‌کند
  • عنوان پرسشی موضوع را به شکل پرسشی مطرح می‌کند

از عنوان‌های بسیار طولانی خودداری کنید

در مقالات دانشگاهی و علمی عنوان باید اطلاعات اصلی، کلیدواژه‌ها و حتی روش شناسی را منتقل کند.

اما عنوان طولانی دست و پا گیر است. سعی کنید عنوان حدود 10-15 کلمه یا کمتر باشد.

ایده عنوان را از اصل مقاله بگیرید

اثر خود را به قصد یافتن جملات یا عباراتی بخوانید که ایده اصلی شما را منعکس می‌کند.

اغلب پاراگراف‎های مقدمه یا نتیجه‌گیری عباراتی دارند که می‌توانند در عنوان به کار گرفته شوند.

تمامی کلمات و اصطلاحاتی که ایده شما را توصیف می‌کند یادداشت کنید. به دنبال توضیحات یا عباراتی باشید که قاطع باشد.

به عنوان مثال برای مقاله‌ای درباره سانسور، عباراتی مانند “موسیقی ممنوعه” هم توصیفی است و هم جذاب.

فهرستی از عناوین قابل استفاده را ایجاد کنید

فهرستی از واژه‌ها، عبارت‌ها و پرسش‌هایی ایجاد کنید که در گام‌های قبلی گفته شد.

طوفان فکری کلمات و عبارت‌های عنوان را شکل می‌دهد.

سعی کنید دو عنصر مختلف را با هم ترکیب کنید مثلا نقل قول یا موضوع.

معمولا نویسندگان دو عنصر عنوان را با علامت دو نقطه (:) از هم جدا می‌کنند.

به قراردادها احترام بگذارید

رشته‌های مختلف مانند علوم محض، علوم انسانی یا هنر قوانین متفاوتی برای عنوان دارند که باید رعایت شود.

اگر از این قوانین اطلاع دارید باید عنوان خود را با رهنمودها مطابقت دهید.

برخی قوانین کلی نیز در نگارش عنوان به زبان انگلیسی وجود دارد که باید آن‌ها را به خاطر بسپارید:

  • بیشتر کلمات عنوان باید با حروف بزرگ شروع شوند.
  • اولین کلمه عنوان و اولین کلمه بعد از دو نقطه (:) باید با حرف بزرگ شروع شود حتی اگر کلمه کوتاه شده باشد.
  • به طور کلی کلمات and, a, an, the یا کوته نبشت‌ها را اگر اول عنوان نیستند با حروف بزرگ ننویسید.
  • اگر عنوان کتاب یا فیلم بخشی از عنوان مقاله شماست، باید به صورت ایتالیک نوشته شود. عنوان داستان کوتاه همیشه در علامت نقل قول نوشته می‌شود.

منبع

منبع
منبع
مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا