page contents
بلاگپایان‌نامه‌ و مقاله‌نویسیمهارت‌های پژوهشگری

چرا کار نوشتن را شروع نمی‌کنیم؟

گاهی اوقات چیزهای را در حد تئوری بلد هستیم و انگیزه انجام هم داریم اما هیچوقت وارد عمل نمی‌شویم. در این مقاله می‌خواهم درباره این پدیده صحبت کنم.

شاید بسیاری از ما کار نوشتن را به صورت نظری و آکادمیک فرا گرفتیم و بسیار هم خوب درباره‌اش صحبت می‌کنیم اما وقتی نوبت به اجرا و پیاده‌سازی برسد نمی‌توانیم خروجی داشته باشیم.

همیشه این سوال مطرح می‌شود که چرا این اتفاق می‌افتد؟ کجای کار می‌لنگد؟ چرا وقتی هم انگیزه انجام داریم هم علمش را، نمی‌توانیم انجام دهیم؟

به نظرم این پدیده در مهارت‌های دیگر ما ریشه دارد. این مهارت‌ها به برخی از خودآگاهی‌های ما ارتباط دارند، مثل:

  • خودتنظیمی
  • خودبسندگی
  • خودبرانگیزی

شاید در مطالعات و بررسی‌های آتی به موارد دیگر هم برسیم که به این مجموعه اضافه کنیم. اما تا اینجا به همین سه گزینه اکتفا می‌کنیم و سعی می‌کنیم به بحث پژوهش از این دریچه بپردازیم.

در هر صورت به اینجای کار که می‌رسیم سوالات تازه‌ای برایمان به وجود می‌آید:

  • هریک از این مقوله‌ها به چه معناست؟
  • ما برای تقویت هریک از این توانمندی‌ها باید روی چه ویژگی‌هایی تمرکز کنیم؟
  • آیا این ویژگی‌ها ذاتی هستند یا اکتسابی و آموختنی؟
  • آیا چک‌لیستی وجود دارد که بتوانیم مهارت‌های خود را ارزیابی کنیم؟
  • اگر بخواهیم این مهارت‌ها را یاد بگیریم یا ارتقاء دهیم چه راهکارهای عملی برایش وجود دارد؟

بسیاری از این این مفاهیم در حوزه روان‌شناسی شناختی و فراشناخت مطرح می‌شوند. ممکن است ما روان‌شناسی نخوانده باشیم یا روان‌شناس نباشیم اما همه ما برای بهزیستن به حداقل دانشی در همه حوزه‌ها نیاز داریم.

مثلا ما به حداقل اطلاعات بهداشت و سلامت نیاز داریم تا از این ابعاد هم از خودمان مراقبت کنیم و هم از اطرافیانمان.

یا به میزانی از دانش مالی و حقوقی نیاز داریم تا بتوانیم در جامعه زندگی کنیم و مشکلات احتمالی را به حداقل برسانیم.

این قاعده در بسیاری از مهارت‌های زندگی صدق می‌کند حتی اگر ریاضی‌دان، حقوق‌دان، پزشک، فیلسوف یا… نباشیم.

لذا در این مجموعه مقالات هدف ما این است که تجربیات، مطالعات و دریافت‌های خود از این مفاهیم و ارتباط‌شان با زندگی آکادمیک را بررسی کنیم.

مطالبی که اینجا گفته می‌شود حاصل مطالعات، بررسی و یادداشت‌برداری‌های شخصی در ارتباط با دانشجویان و پژوهشگران است. لذا وجود کاستی‌هایی در آن دور از انتظار نیست.

لطفا مطالب ارائه شده را با دقت مطالعه بفرمایید و دیدگاه خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید. این سلسله مطالب در قالب مباحث زیر ادامه خواهد داشت:

  • تاثیر خودبرانگیزی بر نوشتن در فضای آکادمیک (بخش اول، بخش دوم، بخش سوم)
  • تاثیر خودتنظیمی بر نوشتن در فضای آکادمیک
  • تاثیر خودبسندگی بر نوشتن در فضای آکادمیک

مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا