ترفندهای جستجوواحد 3 سواد اطلاعاتی

جستجوی عبارتی در گوگل

پیش از اینکه وارد بحث جستجوی عبارتی شویم لازم است که درباره این اصطلاح توضیحاتی بدیم.

عبارت چیست؟ یک عبارت شامل دو یا بیش از دو کلمه است که باهم و در کنار هم معنای خاصی دارند.

در این مطلب درباره ویژگی‌های “کلیدواژه‌های عبارتی” و “انواع کلیدواژه‌های عبارتی” صحبت می‌کنیم.

ویژگی‌های کلیدواژه‌های عبارتی

در کنار کلیدواژه‌های اصلی جستجو ما اصطلاح کلیدواژه‌های عبارتی را داریم که از نظر عملکرد با هم فرق دارند.

فرض کنید شما در حال توصیف فردی هستید که برای کودکان نویسندگی می‌کند. در این توصیف از عبارت “نویسنده کودک” استفاده می‌کنید.

حال اگر این دو کلمه را جابجا کنیم و بگوییم “کودک نویسنده” باز هم همان معنا را می‌دهد؟

اولین ویژگی کلیدواژه‌های عبارتی همین است. یعنی جایگشت کلمات معنای آن را تغییر می‌دهد.

بنابراین کاربران برای جستجو باید به دنبال راهکاری باشند تا کلمات دقیقا به همان ترتیب مدنظرشان در نتایج جستجو ظاهر شود.

عبارت‌ها صورت پذیرفته‌شده اصطلاحات هستند که به همان شکل و ترتیب به دنبال انتقال معنا و مفهوم خاصی هستند.

وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار

ویژگی دوم عبارت‌ها این است که باید دقیقا در کنار هم قرار بگیرند و اگر واژه یا واژگان دیگری بین آن‌ها بیاید دیگر معنای قبل را ندارد.

در مثال قبل تصور کنید که شما در جستجوی “کودک نویسنده” هستید، آیا نتیجه “کودک بازیگوش نویسنده” هم همان معنا را دارد؟

انواع مختلف کلیدواژه‌های عبارتی

برای جستجوی اطلاعات یا منابعی که کاربر با اهداف مختلف جستجو می‌کند برخی دقیقا باید عبارتی جستجو شوند.

مثلا اگر دنبال یک نویسنده هستید که نام و نام‌خانوادگی وی رو می‌دانید لازم است از جستجوی عبارتی استفاده کنید.

چرا؟

چون در این جستجو دو قانون که قبلا گفتیم صادق است.

  1. نام و نام خانوادگی فرد دقیقا با همان ترتیب معنا دارد
  2. نام و نام خانوادگی فرد در کنار هم معنا دارد

پ.ن. در برخی از پایگاه‌ها و شیوه‌های استنادی نام و نام خانوادگی به صورت مقلوب می‌آید که باید به این نکته توجه داشت.

مثال دیگری کلیدواژه‌های عبارتی عنوان کتاب، مقاله، پایان‌نامه یا هر منبع شناخته شده دیگر است.

قرارگرفتن کلمات در کنار هم با همان ترتیب مشخص شما را به منبع موردنظر هدایت می‌کند.

اصطلاحات شناخته شده و متداولی که استفاده یکسان دارند نیز در همین دسته قرار می‌گیرند.

بسیاری از اصطلاحات متداول علمی که توسط پژوهشگران استفاده می‌شود از نوع کلیدواژه‌های عبارتی هستند.

     بیشتر بخوانید: جستجوی کلیدواژه‌ای

در مقابل جستجوی موضوعی

راه حل جستجوی عبارتی

جستجوی کلیدواژه‌های عبارتی به دو صورت در موتورهای جستجو یا پایگاه‌های اطلاعاتی دیده می‌شود.

  • استفاده از “….”

نوع اول که در گوگل هم کاربرد، دارد قرار دادن عبارت بین دو علامت نقل قول است.

ما معمولا برای جستجوی یک عبارت دقیق، با یک ترتیب خاص، از دوتا علامت​ “…” در ابتدا و انتهای آن استفاده می‌کنیم.

مثلا اگر در جستجو تایپ کنیم، کودک نویسنده، نتایج زیر قابل پیش‌بینی است:

کودک نویسنده

نویسنده کودک

کودک بازیگوش (یا هرچیز دیگری) نویسنده

نویسنده روان‌شناس (یا هرچیز دیگری) کودک

در هر صورت به سامانه اطلاعاتی این اجازه را دادیم که جایگشت و جایگزینی را برای جستجوی ما انجام دهد.

  • دستور فیلدی

برخی از پایگاه‌های اطلاعاتی هم این مسئله را در فیلدهای رابط کاربر جستجو در نظر گرفته‌اند.

به این صورت که شما در فیلد جستجو انتخاب می‌کنی که کلیدواژه به صورت عبارتی جستجو شود یا ساده؟

به عنوان نمونه پایگاه مگیران از اصطلاح “عین عبارت” در فیلد جستجو برای این هدف استفاده کرده است.

نکته مهم در جستجوی عبارتی

برای استفاده از کلیدواژه‌های عبارتی باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

اینکه حتما از درستی کلیدواژه عبارتی خود اطمینان داشته باشید. هر رشته‌ای از کلمات، عبارتی نیست.

اگر عبارت کلیدی شما دقیق انتخاب نشده باشد در نتایج جستجوی شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

puzzle

برای مثال :

عبارت
“culture in organization” رو در نظر بگیرین .

عبارت “culture in organization” جایگزین مناسبی برای عبارت دقیق و شناخته شده organizational cultureنست.

در صورتی که اینگونه اشتباهات را در جستجو مرتکب شوید، اطلاعات مهم و مرتبط را از دست خواهید داد.

اشتباه دیگر عبارتی درنظر گرفتن کلیدواژه معمولی است. برای اینکه مطمئن شوید کلیدواژه شما حتما عبارتی است به دو شرط زیر توجه کنید:

  • این کلمات حتما باید پشت سرهم قرار گیرند و هیچ کلمه دیگری نمی‌تواند بین آنها باشد.
  • این کلمات حتما باید به همین ترتیب قرار گیرند و به هم خوردن ترتیب معنای آن را عوض می‌کند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را به دوستان‌تان هم معرفی کنید. درگونه پرسش درباره این محتوا را از طریق فرم انتهای این نوشته ارسال کنید.

در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم داد.

     بیشتر بخوانید: نقشه راه جستجوی حرفه‌ای در گوگل

 

مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا