مقاله و پایان‌نامه‌نویسیمقاله‌های آموزشی

10 اشتباه رایج در انتخاب عنوان مقاله

عنوان مقاله، ویترین پژوهش شماست. اگر در نگاه اول با انتخاب عنوان مقاله نتوانید مخاطبان را جذب کنید، ادامه مطالب شما را نخواهئد خواند.

پس مراقب باشید هیچ یک از این اشتباهات را در انتخاب عنوان مقاله، مرتکب نشوید.

چند بار اتفاق افتاده که پس از جستجوی پیشینه، با مطالعه عنوان مقاله، آن را کنار گذاشتید؟

چقدر زمان شما برای بازیابی مقالاتی هدر رفت که محتوای آن‌ها با عنوانی که داشتند مطابقت نداشت و مناسب انتظار شما نبود؟

حال تصور کنید سردبیر یک مجله، مقاله شما را بررسی می‌کند، اولین چیزی که می‌خواند عنوان مقاله است. پس این‌که این عنوان توجه او را جلب کند بسیار اهمیت دارد.

در این مطلب ده اشتباه رایج را که افراد برای انتخاب عنوان مقاله مرتکب می‌شوند گردآوری شده است.

توجه به این نکات در هنگام انتخاب عنوان مقاله می‌تواند به پژوهشگران کمک شایانی کند.

1-   عنوان نتایج اصلی مقاله را منعکس نمی‌کند

برخلاف تیتر‌های روزنامه‌ها و نشریات عمومی، عنوان یک مقاله پژوهشی تیزر تبلیغاتی نیست.

وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار

مخاطبان شما می‌خواهند بدانند که شما دقیقا چه چیزی به حوزه پژوهشی اضافه کرده‌اید.

بنابراین اشاره کلی به حوزه موضوعی برای آن‌ها کافی نیست.

به همین علت لازم است پیام اصلی خود را بشناسید.

در واقع، این مسئله برای کل فرایند نوشتن مقاله حیاتی است.

2-     جزئیات عنوان بسیار زیاد است

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که شخص می‌خواهد اطلاعات زیادی را ادعا کند یا اینکه پیام اصلی مقاله برایش روشن نیست.

گاهی اوقات هم نویسندگان بجای اینکه روی پیام اصلی تمرکز کنند سعی می‌کنند چندین پیام‌ کلیدی را همزمان منتقل کنند.

3-     عنوان بسیار طولانیست

عنوان طولانی زمان بیشتری برای خواندن و درک می‌طلب. یک پژوهش نشان داده است که مقالاتی بیشتر بررسی و استناد شده‌اند که عنوان آنها کمتر از 95 کاراکتر بود.

4-    عنوان خاص نیست

اگر عنوانی که ارائه می‌دهید خاص نباشد، خوانندگان نمی‌توانند بفهمند که آیا مقاله شما چیزی را که آن‌ها به دنبالش هستند دارد یا خیر.

اینجاست که باید بین دو موضوع تعادل برقرار کنید.

  • اول اینکه به اندازه کافی برای مخاطب هدف قابل فهم باشد (اشتباه 9 را ببینید).
  • دوم به اندازه کافی خاص باشد تا نتایج کلیدی شما را منتقل کند (اشتباه 1را ببینید).

تخصصی بودن عنوان برای اهداف نمایه‌سازی هم اهمیت دارد.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که مهمترین کلیدواژه‌های مقاله در عنوان آورده شود.

 5-    در عنوان علامت سوال، خط تیره و دو نقطه درج می‌شود

با درج سوال به جای عنوان، صرفا پرسش پژوهش را به جای پیام کلیدی خود ارائه داده‌اید.

افرادی که از دو نقطه یا خط تیره در عنوان استفاده می‌کنند یا جزئیات زیادی بیان کرده‌اند (اشتباه 2 را ببینید) یا عنوان کلی و گسترده را انتخاب کرده‌اند (اشتباه 4 را ببینید).

پژوهشی که پیشتر درباره‌ آن گفته شد همچنین دریافته است که عنوان‌های علامت سوال دار یا خط تیره دار و یا عنوان‌های با علامت دو نقطه استنادات کمتری می‌گیرند.

6-     عنوان دارای اسامی سنگین است

شما فقط چند ثانیه زمان دارید تا به مخاطب بگویید که پژوهش شما درباره چیست.

بنابراین مهم است که عنوان را برای مخاطب ساده کنید.

اگر عنوان پر از اسم است، وقت بیشتری از خواننده می‌گیرد تا آن را بخواند و درک کند تا زمانی که فعل دارد.

بنابراین احتمال دارد خواننده بدون اینکه مقاله شما را باز کند آن را کنار بگذارد.

گرچه، همه مجلات اجازه نمی‌دهند تا از افعال استمراری استفاده کنید.

بنابراین حتما دستورالعمل مجله را بررسی کنید (اشتباه 10 را ببینید)

7-     عنوان شامل کلمات پرکننده غیرضروری است

هدف این است که تا می‌توانید عنوان را کوتاه کنید (اشتباه 2 را ببینید).

فضای عنوان را با عبارات پرکننده مثل “ an observation of” یا “ a study of” یا چیزهایی شبیه آن‌ها هدر ندهید.

در عوض به خوانندگان بگویید حاصل مشاهده و نتیجه مطالعه شما چه بود (اشتباه 1 را ببینید).

درباره نتایج خود متخصصانه عمل کنید (اشتباه 4 را ببینید).

8-     از کلمات اختصاری در عنوان استفاده شده است

یک قانون کلی این است که کلما‌ت اختصاری را هجی کنید.

اگر خواننده شما نمی‌داند که این علامت مخفف چیست به احتمال زیاد مقاله را کنار می‌گذارد.

هیچ کس دوست ندارد پژوهش اضافی انجام دهد.

پس لازم است اول مخاطب خود را خوب بشناسید.

شاید چند کلمه اختصاری یا مخفف وجود دارد که انتظار داشته باشید خوانندگان مجله آن‌ها را بشناسند.

9-     عنوان با سطح مخاطبین مطابقت ندارد

این مورد به اشتباه شماره 8 هم مربوط است.

همواره سطح مخاطبان مجله‌ای که قرار است مقاله را برای آن ارسال کنید درنظر داشته باشید.

اگر مقاله شما به وسیله زیست‌شناسان، زمین‌شناسان، شیمی‌دانان و فیزیک‌دانان مطالعه می‌شود لازم است اطمینان کسب کنید که آیا عنوان شما برای همان گروه قابل درک است.

فقط دقت کنید عنوان مقاله خود را خیلی عمومی نکنید چرا که عنوان همواره باید نتایج تخصصی شما را منعکس کند (اشتباه 2 را ببینید)

10-  عنوان به دستورالعمل مجله پایبند نیست

چیزی که من همیشه به دانشجویان و پژوهشگران توصیه می‌کنم، این است که :

قبل از شروع نوشتن، دستورالعمل مجله را مطالعه کنند.

بسیاری از مجلات قوانین سخت‌گیرانه یا توصیه‌هایی درباره طول مقاله دارند و این‌که عنوان مقاله شامل چه چیز‌هایی را می‌تواند باشد یا نباشد.

 

 

مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا