مقاله و پایان‌نامه‌نویسیمقاله‌های آموزشی

انتخاب عنوان تاثیرگذار برای انتشارات علمی

چرا انتخاب عنوان تاثیرگذار برای انتشارات علمی بسیار مهم است؟

تصور کنید ماه‌ها یا شاید سال‌ها‌ برنامه‌ریزی و پژوهش خود را هدایت کرده‌اید.

به دقت آن را نوشته‌اید و هر بخش از اطلاعات را به درستی گزارش کرده‌اید.

تایید نویسندگان همکار را گرفته‌اید و تضاد منافع هریک را برای فرم اظهارنامه، دوباره بررسی کرده‌اید.

همه چیز مهیاست تا مقاله را ارسال کنید و الان وقت آن است تا برای پژوهش خود عنوان انتخاب کنید.

با خود می‌گویید: “مسئله‌ای نیست، کافیست بعضی چیزها را کنار هم قراردهم.”

دست نگه دارید، این ایده اصلا خوب نیست.

عنوان مقاله علمی واقعا مهم است

عنوان مقاله علمی واقعا مهم است، به چندین دلیل:

  • نخست این‌که عنوان اولین چیزی است که خوانندگان می‌بینند بنابراین به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند آیا بقیه مقاله را بخوانند یا خیر.
  • دوم این‌که اگر مقاله را در مجله پولی منتشر می‌کنید، عنوان به خوانند کمک می‌کند که آیا متن کامل مقاله را بخرد یا خیر.
  • سوم اینکه وقتی خواننده مقاله خودش را نوشت می‌تواند تصمیم بگیرد آیا به مقاله شما استناد بدهد یا خیر.

اگر عنوان مقاله تاثیرگذاری را انتخاب کرده باشید به او در این کار کمک می‌کنید.

وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار

اگر مقاله استناد بیشتری بگیرد شاخص اچ و شاخص جی شما هم افزایش می‌یابد و شهرت و اعتبار شما را می‌سازد.

علاوه بر این، وقتی میزان استناد شما بالا باشد، ضریب تاثیر مجله هم افزایش می‌یابد.

سردبیران مجلات می‌دانند که چه مقالاتی استناد بیشتری می‌گیرد و اگر مقاله یک نویسنده‌ استناد قابل توجهی بگیرد، علاقه‌مند خواهند شد که دیگر مقالات آن نویسنده را نیز منتشر کنند.

عنوان زیر را درنظر بگیرید:

Are BE with HGD hard to swallow?

این عنوان نمونه‌ای از یک عنوان ضعیف است.

  • اول اینکه اشکال گرامری دارد (به جای Is از Are استفاده کرده است. البته نوعی طنز را به کار برده است).
  • دیگر این‌که جمله به شکل سوالی مطرح شده و از علامت اختصاری هم استفاده کرده است.

کلیدواژه‌ها مشخص نیستند و دیدگاه مقاله در این عنوان گویا نیست.

چندین عنصر برای این‌که عنوان مقاله شما تاثیرگذار باشد دخیل هستند که در جدول شماره 1 نشان داده شده است.

مطالعات نشان داده است که عناوین کوتاه‌تر استناد بیشتری دریافت می‌کنند.

بیشتر توصیه شده که عنوان مقاله بین 10 تا 15 کلمه یا بین 31 تا 40 کارکتر باشد.

نقطه‌گذاری هم مهم است:

کاما و دونقطه افزایش استناد را نشان داده است، اما مقالات با علامت سوال و تعجب استناد کمتری دریافت می‌کنند.

کلیدواژه‌ها به پژوهشگران کمک می‌کند تا مقاله شما را سریعتر پیدا کنند (برخی از پژوهشگران تمایل دارند هنگام جستجو، کلیدواژه‌ها را در عنوان بازیابی کنند).

بنابراین دقت کنید که عنوان مقاله مفاهیم کلیدی مقاله شما را منعکس کند.

جدول 1:

عناصر برای انتخاب یک عنوان تاثیرگذار برای انتشارات علمی

عنصر عنوان خوب عنوان ضعیف
طول عنوان بین 10-15 کلمه یا 3-40 کاراکتر بیش از 15 کلمه
نقطه گذاری ویرگول، دونقطه یا نقطه ویرگول علامت سوال یا تعجب
استفاده از کلیدواژه بله خیر
علایم اختصاری خیر بله
تلفظ لهجه خاص خیر بله
شوخی خیر بله
مکان جغرافیایی خیر بله
گرامر و املای درست بله خیر
انطباق با دستورالعمل مجله بله خیر
وضوح رسالت مقاله بله خیر

از به کارگیری علامت اختصاری و لهجه در مقاله خود خودداری کنید.

افرادی که از حوزه‌های موضوعی دیگر در زمینه کار شما جستجو می‌کنند در صورتی به مقاله شما استناد می‌دهند که بتوانند آن را بیابند.

اگر از علامت‌های اختصاری یا نگارش لهجه خاصی استفاده کنید، پرسش جستجوی آن‌ها مقاله شما را پوشش نخواهد داد.

برخی از نویسندگان فکر می‌کنند جلب توجه با استفاده از شوخی و قافیه گذاری کلمات ایده خوبی است، اما در عمل ضدتولید است.

عنوان باید لحن مقاله شما و مجله را نشان دهد. با توجه به اینکه ما با جامعه علمی ارتباط داریم، به این معناست که عنوان باید به همان اندازه رسمی باشد.

اگر بخواهید مقاله تحریریه یا نظری بنویسید شاید بتوانید کمی از رسمیت نگارش کم کنید. ولی در بیشتر موارد خنداندن مخاطبان اولویت ندارد.

گرامر ضعیف و نگارش اشتباه برای خوانندگان آزاردهنده است همچنین برای سردبیران و داوران.

بنابراین چندین بار عنوان مقاله و بخش‌های دیگر مقاله را از نظر گرامر و املا بررسی کنید.

اگر از خدمات ویرایش یا ترجمه برای کمک به نگارش مقاله خود استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که عنوان را مجددا بررسی کرده اید تا چنان‌چه اشتباهی از قلم افتاد، اصلاح شود.

همانطور که تاکنون گفته شد، به خاطر داشته باشید که عنوان شما، اولین تصور خواننده از مقاله شما را شکل می‌دهد، پس اطمینان کسب کنید که این تصور تاثیرگذار باشد.

تمام تلاش خود را به کار گیرید تا عنوانی حرفه‌ای ایجاد کنید که شایسته مقاله ای باشد که برای آن بسیار سخت کار کرده‌اید.k

مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا