مقاله و پایان‌نامه‌نویسیمقاله‌های آموزشی

چگونه چکیده می‌تواند موجب ارتقاء پژوهشگر شود؟

در دنیای پر رقابت امروز که جامعه علمی نیز از آن بی نصیب نمانده است ایجاد ارزش افزوده بسیار اهمیت دارد. چکیده مقاله یا هر تولید علمی دیگری اگر به خوبی نوشته شود می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بهبود استناد و ارتقاء علمی پژوهشگر شود.

از این رو نویسندگان مقالات علمی و پژوهشگران باید نکاتی چند را در نگارش چکیده به خاطر بسپارند و همواره به آن‌ها عمل کنند. ولی این سوال مطرح می‌شود که چگونه یک چکیده خوب می‌تواند موجب ارتقاء پژوهشگر شود؟

 

 

اگر بخواهیم پرداختن به این موضوع را دسته‌بندی کنیم شاید بتوانیم در 4 دسته کلی زیر مطالب را جمع‌بندی کنیم.

استفاده از کلیدواژه‌های اصلی متن

واضح است که هر نوشته‌ای در بطن خود به موضوعات و مباحثی پرداخته است که اصطلاحات و عبارات شناخته شده‌ای را شامل می‌شود. استفاده از این اصطلاحات و عبارات در جامعه علمی متداول است و پژوهشگران و جستجوگران اطلاعات از آنها برای یابش محتوا استفاده می‌کنند. به این اصطلاحات “کلیدواژه” گفته می‌شود که در پایگاه‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی اهمیت به سزایی دارند.

هنگامی که پژوهشگر در چکیده خود از کلیدواژه‌های اصلی استفاده می‌کند، کلید ورود به مقاله را به دست موتورهای جستجو داده است. موتورهای جستجو و سامانه‌های اطلاعاتی این چکیده را نمایه‌سازی کرده و در نتایج جستجوی کاربران نمایش می‌دهند. این جستجوپذیری به طور طبیعی رویت پذیری را به دنبال خواهد داشت که با میزان استناد ارتباط مستقیم دارد.

نگارش چکیده به زبان انگلیسی

یکی از محدودیت‌هایی که میزان استناد پژوهشگران دو زبانه را کاهش می‌دهد عدم انتشار مقالات به زبان انگلیسی است. زمانی که پژوهشگر تمام محتوای علمی خود را به زبان مادر نوشته باشد، عملا در حصار همان کشور یا چند کشور محدود می‌شود. در حال حاضر بسیاری از مجلات معتبر داخلی از نویسندگان مقالات چکیده انگلیسی طلب می‌کنند که این چکیده می‌تواند تا حدودی محدودیت‌های زبانی را کاهش دهد.

تولید علمی نویسنده غیرانگلیسی به واسطه چکیده انگلیسی در سطح بین‌المللی خوانده و درک می‌شود. در صورت نیاز پژوهشگر نهایی متن مقاله را ترجمه کرده و از آن استفاده می‌کند و یا اینکه زمینه‌ساز ارتباطات علمی می‌شود.

وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار وبینارهای دارای کد تخفیف ajilpajoohesh از ایسمینار

انتشار در شبکه‌های اجتماعی علمی

بسیاری از رشته‌های موضوعی به طور تخصصی شبکه اجتماعی مخصوص به خود دارند. علاوه بر این شبکه‌های اجتماعی علمی دیگری چون LinkedIn, Academia, ResearchGate وجود دارند که در سطح گسترده‌تر امکان ارتباطات علمی را در سطح دنیا فراهم کرده‌اند. پژوهشگران با انتشار چکیده انگلیسی مقالات و تولیدات علمی خود در این شبکه‌ها علاوه بر ایجاد و شناساندن برند پژوهشی خود موجب افزایش رویت‌پذیری اثار خویش نیز می‌شوند. این شبکه‌ها قابلیت این را دارند که میان پژوهشگرانی که دارای ارتباطات درون موضوعی هستند اتصال برقرار نمایند. که ارتباطات بین‌المللی را ایجاد می‌کند.

ایجاد ارتباطات علمی بین‌المللی

با توجه به تمامی مطالبی که در بالا گفته شد، بهترین اتفاقی که یک چکیده خوب می‌تواند برای پژوهشگر رقم بزند ایجاد ارتباطات علمی بین‌المللی است. تولیدات مشارکتی تاثیر بسیاری بر پذیرفته شدن مقالات آتی پژوهشگر در مجلات معتبر بین‌المللی خواهد داشت. وقتی مقاله‌ای در دو یا چند پروفایل علمی از طرف چند پژوهشگر قرار می‌گیرد باز هم بر نقاط دسترسی موتورهای جستجو افزوده و در نهایت به بهبود رویت پذیری منجر می‌شود.

 

ویدئوهای دارای کد تخفیف ajilpajooheshv در ایسمینار ویدئوهای دارای کد تخفیف ajilpajooheshv در ایسمینار
مشاهده بیشتر

شهربانو صادقی گورجی

شهربانو صادقی گورجی هستم. کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. قصد دارم تجربیات ۲۰ ساله خودم رو در حوزه مهارت‌های سواد اطلاعاتی و جستجو و بازیابی منابع به دانشجویان و پژوهشگران منتقل کنم. امید است با تجهیز به مهارت‌های دانشی، زندگی بهتری برای خود و اطرافیانمان رقم بزنیم و جامعه دلخواهی را بسازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا