سیستمهایی ( سیستم مدیریت اطلاعات ) را طراحی و اجرا کنید که بتوانید با استفاده موثر از منابع و تجهیزات مناسب، به اطلاعات خاصی دسترسی پیدا کرده یا آنها را جمع آوری کنید.
پرسشهای این مهارت
زمانی که دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکترا است (مهارتهای پژوهشی مورد نیاز دانشجویان دکترا )، باید به بسیاری از این پرسشها پاسخ مثبت دهد :
- آیا از کتابشناسی توضیحی روزآمد استفاده میکنید؟
(آن نوع از کتابشناسی که حاوی توضیحات کوتاهی درباره هریک از منابع معرفی شده باشد.
این توضیحات معمولا با دید و هدف انتقادی نوشته میشود و صرفا برای افاده اطلاع و معرفی بیشتر منابع درج میگردد.)
- آیا از دفترچه یادداشت پژوهشی استفاده میکنید؟
(این نوع دفترچه، پرونده منظمی است که توسط یک پژوهشگر به منظور مشاهده و تامل در مولفههای مربوط به یک پژوهش خاص ایجاد میشود.)
- آیا پیشینههای پژوهشی شما تاریخ گذاری شده است؟
- آیا از جلسات با استاد راهنمای خود یادداشت برداری میکنید؟
- آیا تصمیمات کلیدی و نکات برجسته آن را مشخص میکنید؟
- آیا میتوانید موارد لازم را فورا به اساتید راهنمای خود منتقل کنید؟
- آیا برای ثبت اطلاعات خود، استراتژی پایدار و منطمی دارید که هم خودتان بتوانید به طور قابل اعتماد به آن دسترسی داشته باشید و هم برای دیگران به صورت منطقی قابل درک باشد؟
- آیا سوابق پژوهشی ما روزآمد است؟
- آیا از سوابق فعالیت پژوهش خود نسخه پشتیبان تهیه میکنید؟
- آیا میتوانید از نرم افزارهای آماری به طور کارآمد استفاده کنید؟
- آیا میتوانید از صفحات گسترده (مثل اکسل) برای انعطاف پذیری در سازماندهی و تحلیل اطلاعات استفاده کنید؟
روشهای بهبود این مهارت
در ادامه مثالهایی ارائه شده که میتوانید براساس آنها عمل کنید. احتمالا با این تمرینات میتوانید مهارت خود در ” مدیریت اطلاعات” را بهبود دهید.
- از کتابشناسیهای توضیحی استفاده کنید.
- برای خود دفترچه پژوهشی یا آزمایشگاهی درست کنید.
- گزارشی تحلیل از مطالعات تجربی خود تهیه کنید.
- از بانک های اطلاعاتی یا صفحات گسترده در پژوهش خود استفاده کنید.
- از نرم افزارهای مدیریت اطلاعات مثل اندنوت یا سایر نرم افزارها به طول گسترده و حرفه ای استفاده کنید.