مدیریت پروژه موثر را از طریق تعیین اهداف پژوهش، با ساماندهی کار و فعالیت نقاط عطف میانی و اولویت بندی فعالیتها به کار گیرید.
پرسشهای این مهارت
زمانی که دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکترا است (مهارتهای پژوهشی مورد نیاز دانشجویان دکترا )، باید به بسیاری از این پرسشها پاسخ مثبت دهد :
- آیا میتوانید طرحی کلی برای پژوهش خود ایجاد کنید؟
- آیا میتوانید اهداف، راهکارها و برنامههای یکی از مولفههای پژوهش خود مثلا “پیشینه پژوهش” یا “مطالعه تجربی” را توضیح دهید؟
- آیا میتوانید معیارهای موفقیت را مشخص کنید؟
- آیا میتوانید موانع موفقیت را شناسایی کنید؟
- آیا میتوانید “تحلیل مسیر بحرانی” پژوهش خود را مدیریت کنید؟
- آیا میتوانید موانع خاصی که ممکن است با آنها روبرو شوید، از قبیل سوگیری، دادههای کثیف، نقص جریان را شناسایی کنید؟
- آیا میتوانید توضیح دهید که چگونه میتوانید موانع احتمالی را رفع کنید؟
- آیا میتوانید شرح دهید که چگونه میتوانید میان تقاضاهای رقابتی تعادل برقرار کنید؟
- آیا میتوانید اهداف پژوهشی هفته آینده، ماه آینده و شش ماه آینده خود را فهرست و اولویت بندی کنید؟
- آیا میتوانید زمان خود را به صورت کارآمد مدیریت کنید؟
روشهای بهبود این مهارت
در ادامه مثالهایی برای ساماندهی کار و فعالیت ارائه شده که میتوانید براساس آنها عمل کنید. احتمالا با این تمرینات میتوانید مهارت خود در ” ساماندهی کار و فعالیت” را بهبود دهید.
- سعی کنید برنامه کاری ایجاد کنید که اساس کار شما را تشکیل میدهد.
- زمان جلسات و ملاقات ها را با موفقیت ضبط کنید.
- برنامه کاری هفتگی ایجاد کنید، دستاوردهای آنها را مشخص کرده و زمانبندی کنید.
- کمی درباره “تحلیل مسیر بحرانی” مطالعه کرده و تلاش کنید در مدیریت پژوهش خود از اصول آن استفاده کنید.
تحلیل مسیر بحرانی
تحلیل مسیر بحرانی که گاهی با عنوان روش مسیر بحرانی هم ارائه میشود، الگوریتمی است که برای زمانبندی مجموعهای از فعالیتهای پروژه کاربرد دارد.
در این مقوله پژوهش به عنوان پروژه درنظر گرفته میشود که نیاز به “مدیریت پروژه” دارد.
این تحلیل 3 تکنیک اصلی دارد:
- فهرستی از تمامی فعالیتهای مورد نیاز برای تکمیل پروژه تهیه میشود.
- زمانی که انجام هر پروژه میبرد تعیین میگردد.
- وابستگیهای میان فعالیتها مشخص میشود.